Konkurrencesvømning

K2 træner to gange i ugen

• Mandag 16.30 - 18.30
  • Torsdag 17.30 - 19.00

Holdet er for den lidt bedre tekniske svømmer og er klubbens yngste konkurrencehold, hvor talentfulde svømmere fra ”undervisningsafdeling” rykkes over på. På K2 vil man få tilbud omkring deltagelse til diverse mindre stævner. Det er centralt i den videre udvikling, at man deltager i så mange som muligt.

På K2 træner man 2 gange i ugen, men der er også mulighed for bare at komme en gang i ugen, efter aftale.

For at blive udtaget til K2, skal man ”spottes” af en af trænerne i undervisningsafdelingen. De første gange man skal til en træning på K2 er en såkaldt ”prøvegang”, hvor man får lov til at snuse lidt til konkurrencesvømning og se om det er noget for en.

Holdet vil bestå af op til 20 svømmere. Der svømmes i det store 25 m bassin.

Alder:

Holdet er for børn i alderen 9 år og ældre.

Stævner:

Klubmesterskaber, begynderstævner m.v.

K2 er holdet, hvor svømmeren begynder at tage til begynderstævner og de lidt større stævner i Svømmeregion Midt/Vest. Det foregår selvfølgelig i dennes tempo, og efter egne ønsker.

Træningsfokus:

Her begynder træningen at fokusere mere på den optimale stilling i vandet, her arbejdes der blandt andet med opdrift, tyngde og balance. På K2 bliver der fokuseret mere på kroppen og hvordan vi holder den bedst ved lige – vi starter så småt på landopvarmning, afspænding og åndedrætsøvelser.

Generelt er fokus på det tekniske i de enkelte stilarter.

Træningen på K2 er bygget op med fokus på 100 IM, det betyder at der vægtes lige højt i alle 4 stilarter (butterfly, rygcrawl, brystsvømning, crawl). Træningen tilrettelægges, så svømmerne udvikler sig på en lang række områder; smidighed, teknik, kondition, dynamisk styrke og en generel forståelse af svømningen samt en masse færdigheder i vand som vejrtrækning, balance, elementskift og bevægelse og kropsbevidsthed.

Målsætning:

At udvikle svømmerne på sigt. Det betyder, at der på dette hold vægtes, at der jævnligt vil være alternative udfordringer, og grundlæggende handler det om lysten til at svømme samt ikke mindst, at træningen skal være sjov.

Socialt:

Sidst, men ikke mindst lægges der meget vægt på holdfølelsen, og derfor styrkes holdånden også med flere forskellige fælles aktiviteter. Vi lægger vægt på, at det kaldes ”K-afdelingen” og derfor foregår flere fællesaktiviteter med K1.

Trænerne på K1 og K2 lægger meget vægt på, at svømning skal være en sjov sport, og derfor leges der også minimum én gang om ugen på K2.

Det vægtes meget højt at give svømmerne en forståelse for hinanden. Det er vigtigt for klubben, at skabe et miljø, hvor alle er glade for at være. Der bliver på holdet arbejdet på at skabe forståelse for, at piger og drenge er en del af et fælles træningsmiljø.